Začnimo pri osnovah

Šele po treh tednih vsakodnevnega srečevanja z nalezljivimi kožnimi boleznimi, slabo urejeno zobno higieno, menstrualno revščino in spolno prenosljivimi boleznimi, smo se docela zavedli, v kakšno okolje smo vstopili. Ljudje sicer koncepte umivanja rok in zob poznajo, vendar pa zaradi pomanjkanja tekoče vode – tukaj se umivamo z deževnico – in pripomočkov, osnovna higiena ni tako samoumevna kot  v Sloveniji.

V Keniji so praktično vse zdravstvene storitve plačljive in za zdravstveno obravnavo sicer popolnoma preprečljivega stanja lahko ljudje hitro odštejejo veliko denarja. Težava seveda nastane, ko v vaseh kot je Majiwa denarja za zdravstveno obravnavo ljudje preprosto nimajo. Rek ‘preventiva pred kurativo’ zato v teh krajih toliko bolj velja in še tako majhni preventivni ukrepi so zato zlata vredni.

Zato smo se odločili, da obiščemo osnovnošolce v sosednji šoli in jim pripravimo različne delavnice o osnovah higiene.

Pripravili smo štiri različne delavnice: za četrtošolce delavnico o pravilnem umivanju zob; za osnovnošolce od 1. do 5. razreda delavnice o pravilnem umivanju rok; za dekleta višjih razredov predavanje o menstrualnem ciklu in menstrualnih pripomočkih ter za fante višjih razredov delavnico o spolno prenosljivih boleznih in preventivi.

Skrb za nasmehe

Na prvi delavnici smo se ukvarjali z zdravjem zob. Obiskali smo četrošolce – 76 jih je v razredu in kljub natrpanim klopem in gneči, so z največjim zanimanjem prisluhnili o čistoči zob.

V razredu četrtošolcev
V razredu četrtošolcev

 

Delavnico smo pričeli z zgodbico in prikazom kaj se lahko zgodi z našimi zobmi, če jih ne umivamo redno. Zobje so bili polni umazanije, zato smo na modelu prikazali pravilen postopek umivanja zob. Ko smo z modela očistili nesnago, sta otroke za nagrado obiskali dve zobni vili.

 

Model ust in zob za prikaz umivanja smo izdelali kar sami.
Model ust in zob za prikaz umivanja smo izdelali kar sami.

 

Zobni vili sta jim razdelili zobne ščetke in paste. To je bilo veselje!J

Skupaj smo pravilno umili zobe. Nekaj prostovoljcev je pred in po umivanju zob prežvečilo barvne tablete, ki so prikazale umazanijo na zobeh prej in potem.

 

Obisk zobnih vil
Obisk zobnih vil

 

Na koncu je naš zobozdravnik Filip pregledal zobe vseh otrok in si na pregled naročil najbolj kritične otroke. Naslednji dan je bila čakalnica res polna osnovnošolcev, skoraj kot na sistematskem pregledu.

Zobne ščetke smo podpisali in delavnico ponovno ponovili čez en teden, da smo utrdili znanje umivanja zob. Otroci so pred počitnicami nato odnesli ščetke domov. Glede na navdušenje, ki smo ga poželi v razredu verjamemo, da si bodo doma res skrbno umivali zobe vsak dan.

Kako z dotiki širimo mikroorganizme?

Glede na število obravnav garij smo se soglasno strinjali, da je obisk osnovnošolcev z namenom ozaveščanja o pomenu higiene rok nujno potreben. Garje so ena izmed nalezljivih kožnih bolezni, ki se širi  stikom kože. Pogosto se pojavlja ob slabi higieni in v množici ljudi. Garje v šoli v afriški vasi zato res živijo svoje sanjsko življenje. J

Delavnico smo organizirali trikrat, enkrat za petošolce, enkrat za četrtošolce in tretjič za otroke od prvega do tretjega razreda skupaj.

Preden smo pričeli z umivanjem rok, smo otroke spomnili na mikroorganizme, ki se skrivajo na njihovih rokah. Z delavnico, kjer si je nekaj šolarjev z blatom umazalo roke in se nato rokovalo s sošolci, smo prikazali kako se lahko mikroorganizme prenaša z dotiki. Otrokom se je zdela aktivnost zelo zabavna, z veseljem so packali naokrog in se na koncu soglasno strinjali, da je dotikanje vsega in vseh z umazanimi rokami res, citiramo: ‘fuj’. 🙂

Umivamo roke
Umivamo roke

 

Nato smo skupaj pokazali pravilen postopek umivanja rok. Na suho smo prikazali gibe, otroci so pozorno sledili korakom in se naučili, kako se roke temeljito umijejo. S pridom smo uporabili pridobljeno znanje in si z milom in vodo temeljito umili roke.

Voda, ki je tekla od umivanja rok je bila črna...
Voda, ki je tekla od umivanja rok je bila črna…

 

Na koncu smo vsakemu otroku pregledali roke in se prepričali, da so jih pravilno umili. Hkrati smo bili pozorni na prisotnost nalezljivih kožnih bolezni. Te otroke smo povabili na kliniko, kjer so prejeli ustrezno zdravstveno oskrbo. Preventivna delavnica o higieni rok je pustila pomembno sporočilo: zavedanje in praksa pravilnega umivanja rok sta ključna za ohranjanje zdravja. Otroci so se strinjali.

 

Na sprehodu
Na sprehodu

 

Še danes, dva tedna kasneje, ko so se njihove šolske počitnice že začele, nas otroci ustavijo na sprehodu, da nam pokažejo kako se pravilno umiva roke. Tudi obravnav garij med šolarji je manj. 🙂

 

Razumevanje naravnega procesa

Ob mnogih obravnavah žensk smo zaznali, da je v teh krajih menstrualna revščina še kako prisotna. Učitelji v šoli so nam zaupali, da se občasno nanje obrnejo dekleta, ki jih prva menstruacija prestraši, saj ne vedo, kaj se dogaja z njihovim telesom. V tej skupnosti je menstruacija namreč tabu tema, matere se s hčerami o tem ne pogovarjajo. Poleg tega ženske večinoma ne uporabljajo vložkov ali drugih higienskih produktov… Spodnje perilo jim je dovolj.

Predstavitev osnovne anatomije ženskega telesa
Predstavitev osnovne anatomije ženskega telesa

Zato smo se odločili, da je izobraževanje o menstruaciji nujno potrebno. Maruša in Eva sta na šoli obiskali dekleta od 6. razreda dalje. Pripravili sta predavanje o osnovah menstruacije in ustrezni higieni. Dekleta so se naučila o menstrualnem ciklu, higieni med menstruacijo in kako se podpreti in poskrbeti zase med tem naravnim procesom.

Kako uporabimo vložek?
Kako uporabimo vložek?

Kot primer sta prinesli pokazat vložke in tampone (kaj je ta znanstvena fantastika?!), ter predstavili pravilno nameščanje vložka na spodnje perilo. Dekletom so sicer na šoli zastonj na voljo ‘sanitary towels’, nekakšne sanitetne krpice, ki jih financira vlada. Vendar pa nam pomočnica ravnatelja pove, da se dekleta zaradi sramu tega redko poslužujejo. Razumevanje telesa in osveščanje o naravnem procesu je ključnega pomena za razbijanje tabuja.

 

Kaj so spolno prenosljive bolezni?

Naša zadnja delavnica se je osredotočila na ozaveščanje o spolno prenosljivih boleznih. Predavanje smo pripravili za dečke najvišjih razredov. Tokrat je šolarje obiskal moški del ekipe. Predstavili so jim grozote, ki jih lahko doletijo ob neodgovornem spolnem obnašanju, ter predavanje podprli s slikovnim gradivom.

STD- kaj je to
STD- kaj je to

Fantje so bili pričakovano nekoliko zadržani, vendar so se proti koncu sprostili in imeli ogromno vprašanj. Upamo, da bomo s podobnimi delavnicami na dolgi rok zmanjšali pogostost spolno prenosljivih okužb v okolici, saj jih trenutno v klinični praksi srečujemo skorajda vsakodnevno.


V šoli smo bili zelo lepo sprejeti, ob večkratnih obiskih so si otroci že zapomnili naša čudna imena. Tudi učitelji so nas bili veseli in ob zaključku šolskega leta (čas za delo na njivah prihaja…), smo bili povabljeni na zaključno prireditev J

Verjamemo, da so otroci od predanih vsebin veliko odnesli in da jim bodo muzunguti (‘beli ljudje’) s teženjem o higieni ostali nekje v podzavesti za vedno.  Namen zdravstvene vzgoje je ozavestiti bodoče generacije, da bodo bolje skrbele zase in za zdravje skupnosti.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Dentalski blog – Laki lit

Na naši kliniki je urejeno tudi področje zobozdravstva, tako v smislu preventive kot tudi kurative. Zaradi slabe dostopnosti do zobozdravstvenih storitev ter pomanjkanja ozaveščenosti oralne

Preveri več

Prvi teden, prva urgenca

Moramo si priznati, da nas je pred začetkom dela na kliniki kar precej skrbelo, kako se bomo znašli prvič v vlogi samostojnih zdravnikov in zobozdravnika.

Preveri več